14-09-2011
Peter van Rooden
Op 14 september jl. gaf de heer Aart Bijl, voorzitter van de Historische Vereniging Vuren, een interessante lezing over de geschiedenis van de stoomboten in Nederland. Voor een zeer volle zaal in het Maranatha gebouw vertelde hij geanimeerd over de begintijd van de stoomboten zo rond 1825. Waren de eerste stoomboten bij wijze van experiment nog op aandringen van koning Willem I hier in Nederland geïntroduceerd, al gauw ontstonden er zeer grote stoomboten. Een lengte van zo’n 80 meter was geen uitzondering. Aan de hand van een grote variatie van afbeeldingen kon Aart Bijl verschillende type stoomboten laten zien. Gedurende korte tijd wist de stoomboot zich als het meest ideale reismiddel te profileren en was het veel geliefder dan de minder comfortabele trein. In de twintigste eeuw, toen de stoomboot toch minder interessant werd als vervoersmiddel, richtte het zich meer op het opkomende toerisme. Zo konden mensen een dagje rondvaren ter vermaak. Aart Bijl wist daarnaast ook nog het een en ander vertellen over de vrij kortdurende periode van Leerdamse stoomboten, een geschiedenis die al in 1933 eindigde. In deze tijd waren er drie Leerdamse stoomboten in de vaart die als bijnamen ‘De Dikke’, ‘De Dunne’ en ‘De Stinkerd’ hadden. Het laat zich raden waar deze bijnamen mogelijk vandaan kwamen. Aan het eind van zijn lezing liet Aart Bijl nog foto’s van verschillende stoomboten uit het land zien en beantwoorde hij nog enkele prangende vragen van de aanwezige toehoorders. En na afloop was er nog gelegenheid tot het aanschaffen van één van de vele uitgaven die Aart Bijl heeft geschreven.