VERSLAG LEZING "WATERSNOOD 1820" 25-11-2009

Peter van Rooden

Op 25 november j.l. hield de heer Mollema van onze zustervereniging uit Hoogblokland, Hoornaar en Noordeloos een lezing over de ingrijpende watersnood van 1820 voor een goed gevuld hofje van Mevrouw van Aerden. Na een inleidend verhaal en een persoonlijke anekdote over de watersnood van 1953, vertelde Mollema over het tot stand komen van deze ramp. Met behulp van overzichtskaarten werd duidelijk hoe groot de impact was van deze catastrofe en wat dit betekende voor de bevolking. Aan de hand van zelf gemaakte foto`s uit de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden kon Mollema op zeer treffende wijze weergeven hoe hoog het water uiteindelijk gestaan heeft in deze regio. Heden ten dage zijn er gelukkig nog veel boerderijen die de watersnood van 1820 hebben meegemaakt, vaak zien we hier dan ook gevelstenen die hieraan herinneren. Mollema liet zien aan de hand van grafieken en duidelijke overzichten dat deze stenen met een minimaal verschil van 8 mm zijn geplaatst in de verschillende boerderijen in de regio. Ook voor onze directe omgeving heeft de ramp gevolgen gehad en met name in Oosterwijk. Het verhaal van Walig Verdugt is bij velen bekend en Mollema wist ook hier uitvoerig over te vertellen. Aan de hand van recente foto`s kon hij tevens laten zien hoe het landschap sedertdien veranderd is en hoe de sporen van die ramp nog altijd merkbaar zijn in onze omgeving.