VERSLAG STADSWANDELING LEERDAM - 12-03-2011

Zaterdag 12 maart hadden we een (voor de meesten) activiteit dicht bij huis: een stadswandeling in Leerdam.

Ruim 20 deelnemers verzamelden zich rond 14.00 uur bij De Blauwe Hoed voor koffie of thee en om 14.30 uur gingen we onder leiding van voorzitter Teunis Blom op stap. Ook een journalist en fotograaf van het AD Rivierenland liepen een stukje mee. We wandelden via de Kerkstraat, Huisgracht, Hoogstraat, Zuidwal,Bolwerk, Hoogenhoek en kwamen toen weer in de Kerkstraat waar we om 15.15 uur werden verwacht in de Grote Kerk. Daar vertelde mevrouw Kapel ons alles over deze kerk. Om 16.00 uur gingen we verder voor het tweede deel van onze wandeling en bekeken we o.a. de Fonteinstraat, Nieuwstraat, Noordwal, Vlietskant, Meent en kwamen uiteindelijk tegen 17.00 uur via de Westwal bij het laatste deel van deze middag: Pannenkoekenrestaurant Het Veerhuis.

Het met z’n allen een pannenkoek eten was een gezellige (en lekkere) afsluiting van deze geslaagde middag, waar we toch weer heel wat nieuwe dingen leerden over onze eigen woonplaats.

Voorzitter en secretaris werden geïnterviewd door het AD

Ontvangst met koffie en thee bij De Blauwe Hoed.

Aan de Veerstop ter hoogte van

De Blauwe Hoed stonden vroeger 2 bovenmolens van de polders Oud- en Nieuw-Schaik en Kortgerecht.

In 1881 zijn deze vervangen door een stoomgemaal en waarschijnlijk toen ook afgebroken.

Het Poortje in de Kerkstraat.

Het was een inrijpoort van een voornaam huis, maar of het misschien deel uitmaakte van het Drossaardshuis,

daar zijn veel tegenstrijdige tekeningen van. Nu zit er een kledingzaak.

Uitleg op de Hoogstraat.

Een woning aan de zuidwal,ook wel muizentoren genoemd.

Het eerste van de 3 predikantenborden in de Grote Kerk. De eerste dominee na de reformatie was Joost de Jonge.

Onze gids, mevrouw Kapel.

Het koor.

Het 10-geboden bord is in 1698 geschonken door Koning Stadhouder Willem III.

Deze preekstoel komt uit Bergschenhoek.

De meesten herinneren zich dit pand in de Nieuwstraat nog als politiebureau, maar hier was eerder de

Werkinrichting. Mensen moesten hier bijvoorbeeld touw pluizen of erwten pellen.

De Meentvliet is niet de vroegere stadsgracht, maar de

afwatering van de polders Kortgerecht en Oud- en Nieuw-Schaik.

Oorspronkelijk stond aan de Westwal een korenmolen.

Of dit nu echt mooi is ...?

Als afsluiting met z'n allen een pannenkoek

eten.