VERSLAG LEZING "OPROEREN, DRANK EN GLAS: LEERDAM OMSTREEKS 1900" 02-09-2009

De lezing op 2 september werd zeer goed bezocht. Onderstaand leest u het verslag van Peter van Rooden.

Op 2 september jl. hield de bekende historicus dr. Anne Doedens een lezing met als titel: "Oproeren, drank en glas: Leerdam omstreeks 1900." In een bevlogen betoog vertelde hij over de sociale omstandigheden van het Leerdam van 110 jaar geleden, geïllustreerd met bevolkingscijfers uit de lokale en regionale archieven. Dr. Anne Doedens vertelde het een eer te vinden hier op historische grond voor een volledig gevuld Hofje zijn betoog te mogen doen. Ook wethouder Dijkstra was op deze avond aanwezig en na afloop onderhield zij zich nog enige tijd met de historicus. Opvallend was het grote aantal afbeeldingen en foto`s die dr. Anne gebruikte voor zijn lezing. Vlak voor de pauze wist hij de aanwezigen te vertellen dat zijn eigen historische vereniging een verstoft mapje foto`s in bezit had. Foto`s van oud Leerdam bleek later en al snel besloot de vereniging de foto`s te retourneren aan haar thuisbasis: Leerdam. Zodoende kreeg onze voorzitter Teunis Blom tijdens de lezing uit handen van dr. Anne Doedens het speciale mapje met antieke foto`s. Blom reageerde verheugd en vertelde dat de vereniging hier zeker nuttig gebruik van zal maken.

Na de pauze maakte dr. Anne Doedens ruim de tijd om vragen van de aanwezigen te beantwoorden, hierbij deed hij dan ook vaak een beroep op onze voorzitter die uiteraard beschikt over veel parate kennis over het verleden van de glasfabrieken te Leerdam. Tot besluit sprak dr. Anne Doedens zijn onomwonden waardering uit voor lokale en regionale historische verenigingen die zo onmisbaar zijn voor het doen van lokaal historisch onderzoek.

Meer informatie over dr. Anne Doedens kunt u vinden op:

www.annedoedens.com