EXCURSIE WOUDRICHEM - 18-09-2010

Zaterdagmiddag organiseerden we onze najaarsexcursie; we gingen naar Woudrichem.

Rond 13.00 uur verzamelden we bij De Pannekoekenbakker voor koffie/thee met appelgebak. We werden om 13.30 uur opgehaald door onze gids voor een stadswandeling. De gids moest een beetje op ging komen en vond een uur ook wel een beetje krap, dus besloten we dat we een half uurtje langer zouden gaan wandelen. De vesting Woudrichem heeft een mooi oud centrum met stadspoorten, veel oude (gerestaureerde) panden en mooie gevels. Ook is er de haven met nog originele vissersboten (tegenwoordig een aantal wel met motor). We wandelden ook een stukje over de vesting, kwamen langs een heel mooi groot huis wat te koop stond (een van de aanwezigen ging via internet opzoeken wat de prijs was) en werden toen door onze gids afgeleverd bij het Visserijmuseum. Hier gingen we eerst een film kijken over de geschiedenis van de visserij in Woudrichem, en konden gelijk even uitrusten. Onze gids, een zeer energieke mevrouw van 82 jaar (haar vader was vroeger zalmvisser), vertelde op zeer enthousiaste wijze over alles wat aanwezig was in het museum. We zagen veel netten, boten, een smederij en nog veel meer. In ons gezelschap bleken allerlei mensen aanwezig die er ook wel wat van wisten, dus dat leverde mooie verhalen op. Deze mevrouw had nog wel uren kunnen vertellen, maar omdat we ook nog koffie gingen drinken, stapten we na een uurtje weer op. Bij de Pannekoekenbakker werd er nog nagepraat met een kopje koffie of thee en tegen vijven was de excursie afgelopen.

Met een aardig aantal van 22 personen (een aantal vaste "excursiegangers" en ook weer nieuwe gezichten) hadden we een gezellige en ook weer leerzame middag.

We begonnen de excursie met koffie/thee en appelgebak bij de Pannekoekenbakker. Deze is op een boot

gevestigd.

Mooi uitzicht over het water.

Het oude stadhuis is nu een restaurant.

Er was nu een bruilof aan de gang.                 Vanaf de vesting kon je Loevestein zien liggen.

Jacoba van Beieren

Uitleg door onze gids bij de Gevangenpoort. Hier staat ook het beeld van Jacoba van Beieren.

Het laatste stukje van de stadswandeling, op weg naar het Visserijmuseum.

Er waren heel veel netten, fuiken en materiaal om netten te maken te zien in het Visserijmuseum.

Een plattegrond van Woudrichem.

De smederij.

Er was heel veel te zien; o.a. ook in diverse vitrines.

Er lagen ook een paar vissersboten. Er was niet echt veel ruimte op zo'n boot.

Even uitrusten.

Napraten met koffie en thee. Deze keer op het zijterras op het water.