EXCURSIE NIJMEGEN 12-09-2009

Zaterdag 12 september gingen we met 13 deelnemers op excursie naar Nijmegen. De dag begon fris en dus dronken we binnen onze koffie/thee en een Nijmegenaartje. De bakker had er iets te weinig gebracht, dus moesten een paar mensen het doen met een punt appeltaart. Geen straf bleek, want de appeltaart was 2x zo groot als het Nijmegenaartje.

Onze gids was inmiddels ook gearriveerd en zij nam ons mee op een 1,5 uur durende wandeling door een deel van de binnenstad.  We wisten eigenlijk niet dat er zo'n hoogte verschil zit in het deel aan de Waalhaven en verder de stad in en dus liepen we heel wat trappen op en af. We kwamen langs verschillende oude gebouwen, zoals de Barbarossa kapel, Belvedere, het Valkhof en de Lakenhal en leerden veel over de lange geschiedenis van Nijmegen. We eindigden onze tocht bij de St. Stevenskerk. Deze hoorde niet bij onze excursie, maar in het uur lunchpauze ging iedereen er wel even kijken.

Na de lunch (inmiddels scheen de zon en konden we buiten zitten) gingen we naar de Stratemakerstoren. We hadden bij het woord "toren" een ander beeld dan het gebouw waar we gingen kijken, maar de toren bleek vroeger wel een stukje hoger te zijn geweest, daarna is hij deels afgebroken en zijn er huizen omheen gebouwd. Later werden deze afgebroken en kwam de toren weer te voorschijn. Een zeer enthousiaste gids vertelde ons veel over de toren (waar het "stratemakers-" precies vandaan komt weet men  niet zeker) en er bleek een heel gangenstelsel onder te zitten.

Het uur was snel voorbij en we liepen naar onze laatste bestemming: Museum Het Valkhof. Omdat ze daar aan het verbouwen zijn kregen we een bonnetje voor gratis koffie/thee. In het museum is veel te zien over de oude ontstaansgeschiedenis van Nijmegen.

Rond 16.00 uur gingen we weer, trappen af, naar het restaurant van ons beginpunt aan de Waalhaven voor een afsluitend drankje.

Op het terras konden we terugzien op een geslaagde excursie met een enthousiaste groep deelnemers.

Er werd aandachtig gekeken naar ...                             een muurschildering.

Zicht op de Barbarossa toren.                                       Een deel van de maquette, waar goed te zien is

hoeveel er is verdwenen van het Valkhof

Uitleg over ...                                                                      een beeld op het Belvedere.

Hier had je ook een mooi uitzicht over

Nijmegen, de Waal en kon je zelfs Arnhem zien.

Voor de lakenhal, als je door het poortje liep,                   Het orgel van de St. Stevenskerk.

kwam je bij de St. Stevenskerk.

Uitleg in de Stratemakerstoren                                 Het gangenstelstel onder de Stratemakerstoren.

Onze bestuursleden voor het decor van een                    Zo werden de kanonnen afgevuurd vanuit de

nagebouwde toren.                                                       Stratemakerstoren.

Afsluiting op het terras bij Vivaldi's aan de Waalhaven.