START DIGITALISERING FOTOCOLLECTIE HET OUDE RAADHUIS

Op 1 maart was het dan eindelijk zover. Er werd begonnen met het digitaliseren van de enorme fotocollectie die tot op heden in het Oude Raadhuis verblijft. Een groep van zeven vrijwilligers was op deze koude dinsdagmorgen bijeengekomen in het Oude Raadhuis waar zij van bestuurslid Jos Slieker uitleg kregen over de plannen en een rondleiding kregen door het oude, statige gebouw in de Kerkstraat. Onder toeziend oog van voorzitter Teunis Blom werd zo rond 11.00 het eerste begin gemaakt met het voorsorteren van alle aanwezige foto`s en prenten. Alle mappen, schoenendozen en lijsten werden van zolder gehaald en één verdieping naar beneden gebracht alwaar de vrijwilligers verschillende stapels creëren op onderwerp. Zo is er een grote stapel met ‘verenigingen’, ‘straten’, ‘de glasfabriek’, ‘Varsseveld’ en ga zo maar door. Als in de komende weken alles op onderwerp gesorteerd is, gaat het digitale proces van start. Elke foto en prent zal ingescand worden op hoge kwaliteit en opgeslagen worden op een grote harde schijf. Uiteraard zullen alle medewerkers een poging doen om de personen op de historische foto`s te herkennen. Soms is dit vrij eenvoudig, een andere keer is dit vrijwel onmogelijk omdat de foto bijvoorbeeld dateert uit 1880. Uiteindelijk zullen alle foto`s op de website van Historische Vereniging geplaatst worden, waar men tegen een kleine vergoeding de foto`s op goede kwaliteit kan bestellen (digitaal). Houd de website goed in de gaten voor alle vorderingen betreffende dit grote project.

Waar gaan we beginnen?

Heel veel mappen, doosjes, lijsten en nog veel meer.