VERSLAG EXCURSIE FORT VECHTEN 02-05

Zaterdag 2 mei gingen we op excursie naar Het Fort bij Vechten. Dit is met een terreinoppervlak van 17 hectare na Het Fort bij Rijnauwen het grootse fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Rond 13.00 uur zaten we met 20 man/vrouw lekker in de zon op het terras met koffie/thee en een Fort Vechtenkoek (een gevulde koek in de vorm van het fort met jam erin). Om 13.30 uur zouden we dan onder leiding van een gids het fort gaan bekijken. Toen het al 13.30 uur was geweest en de gids er nog steeds niet was, ging één van de bestuursleden toch maar eens bellen, en wat bleek ... de gids was op vakantie in Engeland. De bestuursleden vonden dit natuurlijk zeer spijtig, maar zo snel was er ook geen andere gids te organiseren en dus gingen we met een kaartje zelf op ontdekkingstocht en bedachten de uitleg er maar zelf bij. Het Fort bij Vechten ligt op een heel groot terrein met verschillende gebouwen. Éen gebouw was open en nadat we het licht hadden aangekregen konden we er door heen lopen. Na onze wandeling namen we een kijkje in het informatiecentrum wat bij het fort is en daar was een grote kaart van de hele Hollandse Waterlinie en uitleg van alle forten. Na nog een kopje thee of koffie en wat napraten was het uiteindelijk toch nog een gezellige middag geworden.

Voor meer informatie over Het Fort bij Vechten en/of de Nieuwe Hollandse Waterlinie kunt u ook kijken op de volgende websites:

Het Fort bij Vechten

De Hollandse Waterlinie

Voor nog meer foto's gemaakt door de heer Pelgrim, kijk op de volgende site: