EXCURSIE NAARDEN - 12-06-2010

Zaterdag 12 juni gingen we op excursie naar Naarden.

De dag begon goed; het was droog en de zon scheen.

We hadden een grote groep van 25 deelnemers en begonnen rond 10.30 uur bij De Kapschuur met koffie en eigen gebakken appeltaart. Om 11.00 uur werden we opgehaald door onze gids. We gingen in de Grote of Sint-Vituskerk kijken. De bouw van deze kerk begon in 1387 en werd voltooid in 1440. Er is een aantal malen brand geweest en ook had de kerk wel last van het oorlogsgeweld wat op sommige plaatsen nog te zien is aan kogelgaten. Heel mooi in de kerk is het eikenhouten tongewelf wat beschilderd is met beelden van Jezus’ lijden, sterven en opstanding. Ook zijn er oud-testamentische beelden met nieuw-testamentische er tegenover. Nadat we de kerk bekeken hadden begonnen we met de stadswandeling. We kwamen langs het oude stadhuis en gingen ook kijken bij het Comenius museum. Hier is het mausoleum van Jan Amos Comenius (Jan Amos Komensky). Hij werd geboren in Moravië. Comenius studeerde theologie en filosofie, vluchtte in de dertigjarige oorlog en kwam uiteindelijk terecht bij De Geer in Amsterdam. In Nederland is Comenius vooral bekend als pedagoog. Hij ontwikkelde een school- en onderwijssysteem. Comenius werd uiteindelijk in 1670 de Waalse kerk in Naarden begraven. In 1929 vonden Tsjechoslowaakse en Nederlandse geleerden zijn lichaam in de vervallen kapel. Deze kapel werd gerestaureerd en Tsjechische kunstenaars werkten mee aan het mausoleum. Tot op vandaag komen er veel Tsjechen en Slowaken naar het mausoleum in Naarden. We liepen nog een stukje over de wallen (je kan helemaal rond lopen, dat is 3,5 km) en konden goed zien hoe mooi alles is onderhouden. We gingen richting De Kapschuur voor de lunch en kwamen onderweg nog langs het Spaanse huis.

Na 2 uur lopen was het lekker om weer even te zitten en de lunch met o.a. een broodje kroket ging er goed in.

Tegen 14.00 uur werden we opgehaald door Jan Bergsteijn. Hij was onze gids in het Vestingmuseum en ons niet onbekend na zijn enthousiaste verhaal op de lezing van 19 mei.

We kregen alles uitgelegd over bastions, kazematten, katten en ravelijnen. Ook waren er mooie maquettes te zien van de vesting en liepen we in een fluistergang. Daar was het heel donker. Jan verontschuldigde zich dat hij ons te weinig had uitgelegd, maar het was tijd om te gaan varen over de grachten rond de vesting. We hadden een luxeprobleem, want er waren meer deelnemers dan we van te voren hadden gedacht. Officieel konden er 18 mensen in het bootje, maar uiteindelijk bleef hij met 22 ook drijven. Een van de dames ging in het zonnetje een boekje lezen en ook onze voorzitter en secretaris bleven aan wal. Op het bootje konden we goed zien hoe de vesting is gebouwd en kwamen er ook achter dat 22 man in het bootje wel veel was toen we onder 2 erg lage bruggetjes door moesten en iedereen op z’n knieën op de grond zat. Na een half uurtje varen gingen we weer aan wal en was het tijd voor het volgende onderdeel: we gingen een kanon afschieten. Een aantal dames uit het gezelschap mocht Jan assisteren, wat onze penningmeester Joop van Reenen toch wel jammer vond. Hij had graag een handje geholpen. Het duurde best lang voor alle handelingen waren uitgevoerd, maar uiteindelijk vloog er dan toch een (piepschuimen)kogel door de lucht.

We bedankten onze gids voor zijn uitleg en dronken ter afsluiting nog een kopje koffie of thee.

Rond 16.30 uur was de excursie afgelopen. Het bestuur ziet terug op een geslaagde dag en aan de reacties te horen deelden ook de deelnemers deze mening.

We hopen bij een volgende excursie (waarschijnlijk in september) weer zo’n grote groep enthousiaste deelnemers te zien.

We begonnen de dag met koffie/thee en appeltaart.

Plattegrond van de Grote of Sint-Vituskerk. Groen is het oudste, daarna kwam het rode erbij en daarna nog het

kleine gele deel.

Uitleg door de gids. Rechts een deel van het mooie eikenhouten koorhek uit 1531.

Een deel van het tongewelf.

Er lagen lijsten met beschrijvingen van alle schilderingen op het tongewelf en met de

spiegels kon je ze goed bekijken.

Uitleg voor de kerk.

Het oude stadhuis, tegenover de kerk.

Een bord op de gevel bij het Comenius museum.

Het mausoleum van Comenius. Deze ramen, met teksten in het Latijn, laten zijn hele leven zien.

Blik op Bastion Oranje.

Uitleg van de gids en van deze plaats een mooi uitzicht.

Verbinding tussen de grachten.

Als je helemaal rond wil lopen is het 3,5 km.

Op de achtergrond de Grote of Sint-Vitus kerk

De lunch smaakte goed.

We begonnen de dag bij De Kapschuur

en gebruikten daar ook de lunch.

Uitleg door Jan Bergsteijn over het Vestingmuseum.

Het kanon is buiten gebruik en dus een veilige zitplaats.

Lekker varen over de gracht.

Uitleg van de gids.

Zo ziet het er dus uit als je met 22 mensen

in een bootje voor 18 personen zit en er komen 2 hele lage bruggetjes aan.

Iedereen zat weer veilig op de bankjes.

Voorzitter en secretaris waren veilig aan wal gebleven en keken uit over hun land.

Gids Jan Bergsteijn gaf uitleg over het afsteken van het kanon. Maar goed dat het niet echt oorlog was, want het

duurde een aardige tijd voordat er een kogel door de lucht vloog.

De heren keken toe...

... penningmeester Joop van Reenen had graag meegeholpen, maar die taak was voor de dames.

Eerst even schoonmaken.

Uitleg van Jan voor mevrouw Van Rooden.

Mevrouw Pelgrim dacht aan haar man...

Mevrouw van Iperen zorgde voor het lont.

Eindelijk ... de kogel kon erin. Taak voor de heer den Besten.

Op veilige afstand wachten op de klap die komen ging.

Gids Jan met de kogel.

Als afsluiting nog even napraten met koffie en thee.